Blogarchief

Werking van onze klas


Infokrant 1A

bij juf Sofie


Wat leren we in het 1ste leerjaar?

1. Lezen 
Methode = veilig leren lezen
o In 1 schooljaar leren we de 36 verschillende klanken. Met die klanken maken we telkens nieuwe woorden (zowel bestaande als onbestaande woorden.)
o Herhaling is hier heel belangrijk. Elke dag minstens 5 minuutjes oefenen is een minimum.
Klikklak-boekje
Leesboekjes
o Differentiatie 
Maangroep (iedereen werkt hierin)
Zongroep (kinderen die reeds de volledige letterkennis hebben en mkm-woorden correct en vlot kunnen lezen)
o 12 verschillende kernen – na kern 6 zijn alle klankzuivere klanken gekend!
o Elke dag lezen is belangrijk!
In het begin veel oefenen met het klikklak-boekje
Letters apart oefenen
Woordjes maken met de reeds gekende letters
Nonsens woorden zijn ook goed, het is vooral belangrijk dat de kinderen de klanken juist uitspreken
Ringenboekje
Bij deze boekjes is het de bedoeling dat dat kinderen op tempo leren lezen!
LET OP! Foutloos lezen is belangrijker dan tempo lezen… elk kind zal zijn eigen tempo optrekken wanneer het er klaar voor is!
Leesboekje
Leescarousel – elke vrijdag – 6 verschillende opdrachten – 2 groepjes onder leiding van juf en zorgjuf 
Eigen boekjes
Zeker wanneer we korte verhaaltjes beginnen lezen mogen jullie ook zelf boekjes zoeken om samen met jullie kinderen te lezen.
Begrijpend lezen
Wanneer jullie samen met jullie kind lezen, stel dan af en toe ook eens vraagjes over de tekst zodat de kinderen niet enkel aandacht hebben voor het technisch lezen , maar ook voor het begrijpend lezen!
o Lezen moet vooral leuk blijven, maar enkel door regelmatig samen en luidop te oefenen zal dit steeds vlotter gaan!

2. Rekenen
Methode = rekensprong plus
o 13 sprongen
Getallenkennis
Tellen (dikwijls oefenen)
Hoeveelheden vergelijken (juiste verwoording gebruiken)
Rangorde (de getalkaarten)
Lezen en schrijven
Getalbeelden (flitsen = binnen de seconde juiste antwoord)
Splitsen (dagelijks oefenen, vooral de niet gekende)
o Splitskabouter
Leg bovenaan het getalkaartje met de juiste hoeveelheid blokjes erbij.
Verdeel de blokjes nu over de bolletjes onderaan
Let op de juiste verwoording
4 splits ik in 1 en 3
Wanneer dit heel vlot gaat leg je bovenaan het getalkaartje en leg je links enkele blokjes
Nu moet je zelf aanvullen hoeveel er nog bij moeten
Let op de juiste verwoording
4 splits ik in 1 en ?
De helft en het dubbel
o De helft = verdelen in twee gelijke groepjes. Hoeveel zit er in elk groepje
o Het dubbel = hetzelfde er nog eens bij doen. Hoeveel heb je er nu?
Bewerkingen = 3 sleutelvragen
o Wat heb je eerst? (4)
o Wat gebeurt er dan? (2 erbij)
o Wat heb je nu? (6)
Rekenen met concreet materiaal (alles wat je kan vinden)
Rekenen met rekenmateriaal (blokjes)
Rekenen zonder rekenmateriaal
+/- tot 10 (dagelijks minimum 5 minuten oefenen)
o Deze oefeningen moeten goed geautomatiseerd zijn voor we kunnen verder werken! Dagelijkse inoefening is hier heel belangrijk
o Wanneer je merkt dat dit nog niet zo goed gaat, gebruik dan iets langer rekenmateriaal!
+/- tot 20 zonder brug over 10
+/- tot 20 met brug over 10 (om deze oefeningen te kunnen maken moeten de splitsingen goed geautomatiseerd zijn, dus ook al kan uw kind ze al, blijf ze herhalen!)
o Hardop verwoorden
o Fluisterend verwoorden
o Inwendig
Herfstvakantie (tot 5) – kerstvakantie (tot 10) – paasvakantie (tot 20 zonder brug) – na paasvakantie (tot 20 met brug)
Meten en metend rekenen
Lengte, inhoud en gewicht
o Vergelijken
o Classificeren
o Natuurlijke maateenheid  (met touwen, bekertjes, knopen, …)
o Standaard maateenheid (meter, liter, kilogram)
Geld
o Sorteren
o Ordenen
De klok en de kalender
o Dagen van de week (wordt dagelijks geoefend : eerst klassikaal daarna individueel)
o Uur en half uur
Temperatuur
o Warm en koud
Meetkunde
Ruimtebegrippen (kunnen verwoorden waar een bepaald voorwerp zicht bevindt in de ruimte)
Patronen (ontdekken, verwoorden, verderzetten)
3D (blokkenbouwsels)
Verschillende gezichtspunten (zijzicht, bovenzicht)
Spiegelingen (ervaringen opdoen)
Lijnen, punten, hoeken, oppervlakken
o Differentiatie
Ook voor rekenen proberen we te differentiëren wanneer nodig. Wekelijks komt de zorgleerkracht in de klas en dit geeft ons de kans om de klas op te splitsen in kleinere groepjes om intensiever met de kinderen te kunnen werken. 

3. Taal
Schriftelijke taalontwikkeling
o Technisch lezen (dagelijks oefenen)
o Spellen
Klankzuiver vb. ik – pan - maan (kern 1 tot en met 6)
Niet – klankzuiver vb. schuif - (kern 7 tot en met 12)
o Begrijpend lezen
Begrijpend luisteren via interactief voorlezen
Vragen stellen tijdens het voorlezen om te zien of ze het verhaal wel begrijpen.
o Mondelinge taalontwikkeling
Spreken en luisteren
Woordenschat
Boekenoriëntatie (welk soort boek vind ik leuk?)
Verhaalbegrip 


4. Spelling
Methode = veilig leren lezen
Inoefening vooral in de klas
In het begin vooral letterdictee
Vanaf oktober woorden, vanaf januari zinnen 


5. Schrift
Methode = ik pen!
Werkboekje a + b = september tot december
1. Leesletters en schrijfletters = zelfde klank
Werkboekje c = januari tot juni
2. Verbindingen
Veel aandacht voor een goede schrijfhouding + pengreep
Triple potloden + goede pen (cadeautje van de school)

6. Wero
Dit schooljaar starten we met onze eigen WERO methode conform met het nieuwe ZILL leerplan.
* hoera in het eerste leerjaar
* senioren
* de post
* de lente
* onbewoond eiland
* gezonde voeding
* bewegen
* vrije onderwerpen: werelddierendag, week van het bos, ...

7. Godsdienst
De godsdienstlessen worden dit schooljaar gegeven door juf Caroline.
•Methode = Tuin van heden NU
o Nieuwe handleiding dit schooljaar
o Gebedshoekje, dagelijks starten we met een gebed – oefen Onze Vader voor de eerste Communie (21 mei 2017)

8. ICT
Hoekenwerk (laptop / tablet)
o Bingel.be
Aan de hand van een persoonlijk wachtwoord kunnen de kinderen thuis / in de klas / … de leerstof die we op school geleerd hebben op een speelse wijze verder inoefenen. Tijdens kiesmuur.

9. Frans
Elke week  krijgen we ook een lesje frans. Dit zal samen met de klaspop FLON FLON zijn.
Al spelend leren we onze eerste woorde frans.
We zullen zo ook veel liedjes en gedichtjes leren!



Een klas waar ik me goed voel, daar doe ik het beter!


Wist je dat …

… je tot 4x toe zelf een ziektebriefje mag schrijven?
… je deze briefjes terugvindt in de schoolagenda?
… je dit niet meer mag doen wanneer je meer dan 3 dagen na elkaar afwezig bent?
… je wanneer je vrijdag en de daaropvolgende maandag afwezig bent, je een doktersbriefje nodig hebt?


… je op school drankjes kan kopen? (onder de middag enkel soep, water of (choco)melk)
… het leuk zou zijn om elke dag in de voormiddag een stukje fruit/groente mee te brengen en voor de namiddag kan je een koekje van school kopen of zelf ook groenten/fruit meebrengen?
… ieder zijn/haar eigen vakje heeft om  fruit/groente in te bewaren?


… wanneer je jarig bent je koning(in) voor 1 dag mag zijn?
… je een dagje op een troon mag zitten?
… je die dag 2  activiteiten mag kiezen dat je super leuk vindt?


… dit schooljaar zes weken na elkaar gaan zwemmen?
… we elke week 2 x 50 minuten turnen hebben dinsdag en woensdag?
… we elke dag 1,6 km gaan lopen of wandelen?
… we om de 2 weken hoekenwerk doen (taal – rekenen – schrift)?
… je een turn T-shirt en turnzak krijgt van de school?
… je zelf een zwart/donkerblauwe short moet meebrengen +  stevige sportschoenen?
… we vanaf september 1 x per maand naar de bibliotheek gaan?


… je op 1 september een kleppenmap, een doos zakdoekjes/vochtige doekjes mag meebrengen?
… er kleurpotloden en schrijfgerief zijn op school? (Dit mag je wel NIET meenemen naar huis!)

Rapporten en huiswerk

Rapporten
5 keer per schooljaar krijgen de kinderen een puntenrapport.
o 10/10 en 9.5/10 = flink
o 9/10 = zeer goed
o 8.5/10 = goed
o 8/10 = voldoende (de basis voor het eerste is er)
o 7.5/10 en 7/10 = voldoende tot zwak
o < 7/10 = zwak

Schrikt u, omdat 8/10 maar voldoende is? Bedenk dan even dat dit bijvoorbeeld bij lezen wil zeggen dat er 2 van de 10 letters niet gekend zijn. Aangezien we in het eerste leerjaar een belangrijke basis leggen voor de verdere schoolloopbaan van uw kind, is het dus noodzakelijk om gemiddeld 8 op 10 te behalen.  Dit wil niet zeggen dat uw kind nooit 8/10 mag behalen, uiteraard kan dit bij een bepaalde reken-of taaloefeningen wel goed zijn.


Huiswerk (huiswerk zou nooit langer dan 20 minuten mogen duren)
Maandag = lezen + rekenen/taal/spelling/schrift
Dinsdag = lezen + rekenen/taal/spelling/schrift
Woensdag = geen huiswerk MAAR rekendoosje en
                                                               klikklakboekje zitten ALTIJD in de boekentas!
Donderdag = lezen + rekenen/taal/spelling/schrift
Vrijdag = geen huiswerk MAAR …


Na elke sprong van rekenen volgt er een grote toets. Hoe moeten de kinderen deze voorbereiden?

In de klas maken we herhalingsoefeningen
De kinderen krijgen een bundel met herhalingsoefeningen mee naar huis. Ze krijgen enkele dagen de tijd om deze te maken.
o Vb: vrijdag toets = maandag oefenbundel mee. De kinderen bepalen zelf (met hulp van de ouders) wanneer ze het in de week maken, maar het moet af zijn tegen vrijdag!
Huiswerk van taal, schrift en spelling is steeds tegen de volgende dag tenzij het anders staat in de agenda!

Gaat het huiswerk moeizaam dan mag je dit gerust noteren in de agenda. Zodoende kunnen we hier in de klas aan werken!

Gelieve de agenda dagelijks te paraferen!


Voor jullie kinderen is naar het 1ste leerjaar gaan een grote stap!
Van een hele dag kunnen bewegen naar een hele dag flink op een stoel zitten, stil zijn en luisteren is niet altijd vanzelfsprekend.

Daarom proberen we deze overgang te stimuleren aan de hand van belonen en motiveren.
Wat houdt dit nu juist in?


Belonen

Duizendpootpunten en pluimenkaarten
o De kinderen kunnen duizendpootpunten verdienen. Dit kan voor heel veel dingen zijn… flink in de rij staan, flink werken, netjes werken, stilzitten, beleefd zijn, iemand helpen, … Eens ze een punt gekregen hebben kan dit niet meer afgenomen worden.
o Wanneer de kinderen 10 punten verzameld hebben, kunnen ze deze ruilen voor een pluimenkaart. Deze kaart mag meegenomen worden naar huis en thuis blijven!
o De bedoeling is om de kinderen te belonen voor hun goede en harde werk. Het is niet de bedoeling om er een wedstrijd om ter meest punten verzamelen van te maken!

Sterren
o Het is heel belangrijk om de sterke kanten van kinderen in de verf te zetten. Dit zorgt er voor dat ze zich goed voelen in de klas en in de groep. Daarom kunnen ze in de klas ook sterren verdienen. 
o Deze sterren kunnen je voor alles verdienen waar je in uitblinkt: rekenen, taal, wero, … maar ook sport, samenwerken, tekenen, helpen, …
o Deze ster wordt dan op de bank geplaatst en er komt een foto op onze klasblog!


Boekentas maken


In het begin van het schooljaar besteden we veel tijd aan het maken van onze boekentas.
Naarmate het schooljaar vordert is het de bedoeling dat de kinderen hierin zelfstandiger worden en dit uiteindelijk alleen kunnen met de hulp van hun schoolagenda.

Tot aan de kerstvakantie wordt de schoolagenda door de juf geschreven.
o ’s morgens worden de schoolagenda’s opgehaald en gecontroleerd door de juf.
o Onder de middag schrijf ik het huiswerk in de schoolagenda
o Na de middag worden de schoolagenda’s uitgedeeld en kijken we samen wat er in staat. Aan de hand hiervan leggen we alles wat we nodig hebben op onze bank om het dan in onze kleppenmap te steken.
o Er zijn een aantal zaken die altijd in de boekentas moeten zitten
Rekendoosje / taaldoosje
Klikklak-boekje (in kleppenmap)
Leesboekje (in kleppenmap)
Ringenboekje (in kleppenmap)
Fluohesje! 
o Op maandag / dinsdag / donderdag kan er een 
Rekentaak of een taaloefening of een schrijfoefening bijzitten.

Vanaf januari schrijven de kinderen hun schoolagenda zelf.
o Ik schrijf voor aan het bord en zij schrijven foutloos over.
Hier kunnen ze ook extra duizendpootpunten voor verdienen (netjes en foutloos overschrijven)

Gelieve ’s avonds ook steeds samen met de kinderen hun boekentas te maken met de hulp van hun schoolagenda. Hierdoor leren ze na verloop van tijd zelf aandacht te schenken aan hun boekentas correct te maken.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten